Indledning Denne rapport dokumenterer og evaluerer erfaringer fra et pilotprojekt gennemført i skoleåret 2007/08, der gik ud på at afprøve sorggrupper i skoleregi. Et pilotprojekt iværksat af Kræftens Bekæmpelse. Formålet med evalueringen var: a) at sikre optimal kvalificering af de voksne, der skal fungere som gruppeledere for børn i sorggrupper på skoler og b) at fremlægge de organisatoriske muligheder og barrierer for, at sorggrupper kan blive et tilbud på alle skoler i Danmark. Evalueringen giver et nuanceret billede af et antal sorggruppelederes refleksioner og overvejelser i forbindelse med deres kvalificering og afprøvning af sorggrupper i praksis og munder ud i en række anbefalinger. Disse anbefalinger er målrettet kommuner, skoleledere, fremtidige gruppeledere i sorggrupper - og dem som i fremtiden skal stå for at kvalificere sorggruppeledere. Nærværende dokument er således både et dokumentationsdokument: Hvilke erfaringer er gjort? - og et læringsdokument: Hvad kan læres af disse erfaringer? For pilotprojektet stod projektchef Per Bøge (PB), Forebyggelses- og Dokumentationsafdelingen og projektchef Jes Dige (JD), Patientstøtteafdelingen. Sidstnævnte var ansvarlig for såvel den indledende undervisning af gruppelederne som den senere supervision af disse. Undervisningen af de kommende sorggruppeledere og supervisionen blev fulgt af cand. mag. i pædagogik og antropologi, projektleder i Forebyggelses- og Dokumentationsafdelingen, Annemarie Dencker (AD), der også har skrevet denne rapport. Evalueringen inddrager desuden interview med sorggruppelederne og observation af en sorggruppe. En sorggruppe i skoleregi forstås som et forum, hvor børn kan mødes og tale med andre børn, der også har mistet. Det kunne være en forælder, en søskende eller en anden betydningsfuld person. Når børnene mødes i gruppen, kan de mindes, den de har mistet, tale om savnet - og om de glæder og sorger de har haft med vedkommende. En sorggruppe i skoleregi betragtes - ifølge PB og JD - som et rum for erfaringsudveksling og ikke som et behandlingstilbud. Baggrundsforståelsen for pilotprojekt: ”Sorggrupper i skoler” er, at: a) sorg er ikke er en sygdom, men et møde med det livsvilkår, at man kan miste en nær person - også som barn og b) at det kan lindre sorgen at tale med andre med lignende erfaringer ledsaget af en voksen med evnen til at møde den enkelte og til at skabe en tryg og rar stemning. Der er to overordnede årsager til, at pilotprojektet med sorggrupper foregår på netop skoler: 13
Download PDF fil